Κωνσταντίνος Κωνσταντίνου

qode interactive strata
Υποψήφιος Διδάκτορας

Σύντομο Βιογραφικό Σημείωμα

(ιστοσελίδα ΠΑΔΑ – Μορφή 1)

 

Ο Κωνσταντίνος Σ. Κωνσταντίνου γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθηαίνου.

  • Είναι απόφοιτος του Τμήματος «Φωτογραφίας και Οπτικοακουστικών Τεχνών», της Σχολής Γραφικών Τεχνών και Καλλιτεχνικών Σπουδών του Ανώτατου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Αθηνών.
  • Είναι κάτοχος του μεταπτυχιακού διπλώματος «Παραγωγή Βίντεο, Οπτικοακουστικά Μέσα και Κινούμενα Γραφικά», του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.

Ως επιμορφωτής έχει συμμετάσχει στα:

  • 2023, Storytelling workshop and Lumière Minute, “HEY! Tell me your story!”, Social Policy and Action Organization, Grigri Projects and ALDA.
  • 2022, Φωτογραφική Εταιρία Κύπρου, “Exploring Photographers”.
  • 2020, Φωτογραφική Εταιρία Κύπρου, “Learning Photography”.

Ως εκπαιδευτικός έχει εργαστεί στα:

  • Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου, Τμήμα Πολυμέσων και Γραφικών Τεχνών ως ειδικός επιστήμονας στο μάθημα «Φωτογραφία ΙΙ». (2023-2024)
  • Εθνικό Πανεπιστήμιο Τεχνών του Βουκουρεστίου, ως βοηθός εργαστηρίου φωτογραφίας μέσω του προγράμματος Erasmus: intership/shadowee (2018).
  • Επιμορφωτικά Κέντρα του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου, διδάσκοντας το μάθημα «Φωτογραφική Τέχνη» (2018-2020).

Σήμερα εργάζεται ως λέκτορας φωτογραφίας, κινηματογράφου και βιντεοτέχνης στο The Cyprus Academy of Arts.

 

 

Περίληψη Διδακτορικής Διατριβής

 

Τίτλος: Αναζητώντας την «κυπριακότητα» μέσα από την φωτογραφία τοπίου: Μυθολογίες και Αντιμυθολογίες.

 

Σκοπός της παρούσας Διδακτορικής Διατριβής, είναι η εξέταση και ανάδειξη της φωτογραφικής αναπαράστασης του κυπριακού τοπίου και κατ’ επέκταση η αφηγηματική δυναμική της φωτογραφίας τοπίου.

Το πλαίσιο της έρευνας ορίζεται χρονικά στις τέσσερις τελευταίες δεκαετίες της Οθωμανικής κυριαρχίας στην Κύπρο, από την ανακάλυψη της φωτογραφίας το 1839 μέχρι και την εκχώρηση της Κύπρου στην Βρετανική αυτοκρατορία ως προτεκτοράτο της το 1878, φέρνοντας στο προσκήνιο κρυφές πτυχές της φωτογραφικής παραγωγής της χώρας τη συγκεκριμένη περίοδο. Η εξέταση των φωτογραφικών ευρημάτων θα εστιάσει στη φωτογραφική προσέγγιση και την επιλογή απεικόνισης του κυπριακού τοπίου μέσα από το βλέμμα των φωτογράφων της εποχής, οι οποίοι ήταν κυρίως περιηγητές, -καθώς και την εισαγωγή νέων αισθητικών και ιδεολογικών δεδομένων. Με βάση τα ευρήματα, η μελέτη πιθανόν να επεκταθεί χρονικά και στην περίοδο της Αγγλοκρατίας, δεδομένου ότι δύναται να προκύψουν ιστορικές και πολιτικοκοινωνικές συνδέσεις του υλικού με μεταγενέστερες περιόδους.

Παράλληλα θα εξεταστεί ο ρόλος της φωτογραφικής απεικόνισης του κυπριακού τοπίου ως κρίσιμο στοιχείο στην ανάπτυξη της εθνικής ταυτότητας και ιστορικής μνήμης και συνείδησης. Καθώς και η εργαλειοποίηση του φωτογραφικού τοπίου τόσο από κατακτητές κατά την αποικιοκρατική περίοδο όσο και κατά την ανεξαρτησία της Κύπρου μέχρι τη σύγχρονη εποχή.

Στο πλαίσιο της έρευνας θα εξεταστούν φωτογραφικά αρχεία, τόσο δημόσια όσο και ιδιωτικά, κάποια από τα οποία ενδεχομένως δεν έχουν ερευνηθεί και αξιοποιηθεί, αναζητώντας πιθανές αφηγήσεις με διαφορετική «οπτική» που θα αξιολογηθούν και ακολούθως θα αναδειχθούν.

Η άντληση πληροφοριών από πρωτογενείς αρχειακές πηγές, σε συνδυασμό με την μεθοδολογική προσέγγιση που θα εφαρμοστεί για την ταξινόμηση, την ανάδειξη, την ανάλυση και την τεκμηρίωση των φωτογραφικών ευρημάτων, αποτελούν βασικό πυλώνα της έρευνας.

 

Η μέθοδος ανάπτυξης και τεκμηρίωσης του φωτογραφικού αρχειακού υλικού, θα υλοποιηθεί σε τρία κυρίως στάδια:

α) χρονολογική ταξινόμηση

β) ταξινόμηση ανάλογα με το περιεχόμενο

γ) σημειολογική ανάλυση των παραδειγμάτων μελέτης

 

Η προσέγγιση θα είναι πρωτίστως φωτογραφική αλλά ουσιαστικοί παράμετροι της έρευνας θα αποτελέσουν ιστορικές, κοινωνιολογικές, πολιτικοκοινωνικές και ανθρωπολογικές προεκτάσεις της φωτογραφίας τοπίου. Στο πλαίσιο αυτό θα αναζητηθούν στερεοτυπικές εικόνες, οι οποίες έχουν μετατραπεί σε σύγχρονα σύμβολα, διαμορφώνοντας την συλλογική μνήμη, καθώς και ο τρόπος με τον οποίο η «επαναφωτογράφιση» του ίδιου τοπίου, και η «επανατοποθέτηση» του σε συγκεκριμένο πλαίσιο ανάγνωσης ενσωματώνεται με το πέρας του χρόνου στη συλλογική μνήμη. Συγκεκριμένα, θα αναζητηθούν τα στοιχεία τα οποία χαρακτηρίζουν τη σύγχρονη αντίληψη της «κυπριακότητας», και θα διερευνηθούν οι φωτογραφικές προσεγγίσεις του κυπριακού τοπίου οι οποίες έχουν παίξει καθοριστικό ρόλο στη σύγχρονη αντίληψη μας σε σχέση με το «ιστορικό» κυπριακό τοπίο (μυθολογίες και αντιμυθολογίες). Αυτό θα επιτευχθεί επιλέγοντας περιπτώσεις προς μελέτη και ανάλυση, από τα πρώτα φωτογραφικά εγχειρήματα μέχρι και την νεότερη φωτογραφική παραγωγή και χρήση του μέσου.

 

Λέξεις κλειδιά:

Φωτογραφία, Τοπίο, Κύπρος, Μύθος, Πραγματικότητα