Τράπεζα Θεμάτων Πτυχιακών Εργασιών

Η πτυχιακή εργασία μπορεί να εκπονηθεί σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα που διδάσκονται στη διάρκεια των σπουδών και έχει παρακολουθήσει επιτυχώς ο φοιτητής. Τα θέματα που ακολουθούν είναι ενδεικτικά και ανανεώνονται τακτικά. Τα θέματα πτυχιακών εργασιών, προτείνονται από τα μέλη Ε.Π. των Τομέων Μαθημάτων[1] του Τμήματος.

 

1 Οι τελικές διαμορφωμένες προτάσεις πτυχιακών εργασιών υποβάλλονται για έγκριση στον αντίστοιχο Τομέα Μαθημάτων.

Αραβαντινός Αθανάσιος, Καθηγητής

 

Προτεινόμενες θεματολογίες Πτυχιακών Εργασιών

 

  1. Φωτογράφιση μέσω οπτικού μικροσκοπίου (Photomicrography)

Πρόκειται για πτυχιακή πειραματικού χαρακτήρα, θα γίνει κατανόηση της λειτουργίας ενός οπτικού μικροσκοπίου όπως και ο πειραματικός υπολογισμός των μεγεθύνσεων σε συγκεκριμένα δείγματα αναφοράς. Λήψη φωτογραφιών μέσω του οπτικού μικροσκοπίου OLYMPUS (κυρίως σε μεγεθύνσεις 4x, 10x και 20x). Εφαρμογή της συγκεκριμένης τεχνικής σε διάφορες περιπτώσεις όπως π.χ. διπλοδιαθλαστικά δείγματα, ψηφιακές οθόνες κ.α.

 

  1. Αστροφωτογράφιση ( Astrophotography)

Λήψη φωτογραφιών με συμβατικές μηχανές σε διάφορες ουράνιες θεματολογίες (ίχνη αστεριών, επιφάνεια σελήνης κ.α.). κατανόηση της λειτουργίας του ανακλαστικού τηλεσκοπίου MEADE ETX-125AT, λήψη φωτογραφιών μέσω του τηλεσκοπίου σε επίγειους αλλά κυρίως ουράνιους στόχους (Σελήνη, πλανήτες κ.α.). Προσδιορισμός της φωτογραφικής μεγέθυνσης, σύγκριση με θεωρητικές τιμές.

 

  1. Στερεοσκοπική φωτογραφία (Stereoscopic Photography)

Κατανόηση του ρόλου της ανθρώπινης, διοφθάλμιας παρατήρησης στις δυο σχεδόν, ανεξάρτητες διαδικασίες όπως η σύγκλιση και η προσαρμογή. Αναφορά στην αρχή λειτουργίας της φωτογραφικής στερεοσκοπίας. Προσπάθεια λήψης στερεοσκοπικών φωτογραφικών ζευγών όπου η κατάλληλη θέασή τους δημιουργεί στον παρατηρητή έντονη, τρισδιάστατη εντύπωση.

 

  1. Ολογραφία (Holography)

Πρόκειται στην ουσία για την τεχνική της απεικονιστικής ολογραφίας, δηλαδή την δημιουργία ανακλαστικών (ή διαπερατών) ολογραμμάτων σε τρισδιάστατα αντικείμενα. Ο φοιτητής θα κατανοήσει τις ολογραφικές διατάξεις και θα δημιουργήσει ο ίδιος τρισδιάστατες απεικονίσεις σε επίπεδα φιλμ ειδικών χαρακτηριστικών. Απαραίτητη προϋπόθεση της δημιουργίας ολογραμμάτων είναι η αξιοποίηση της φωτεινής δέσμης από συσκευές laser.

 

  1. Υπεριώδης – Υπέρυθρη φωτογραφία (Ultraviolet – Infrared Photography)

Φωτογράφιση θεμάτων σε περιοχές μηκών κύματος εκτός της ορατής περιοχής (400 – 750nm) του ηλεκτρομαγνητικού φάσματος. Αξιοποίηση φίλτρων, φακών, φωτοευαίσθητων φιλμ αλλά και φωτιστικών σωμάτων με ιδιαίτερες χαρακτηριστικές ιδιότητες προκειμένου να επιτρέψουν την προτεινόμενη φωτογράφιση. Εφαρμογές σε εξειδικευμένα αντικείμενα π.χ. γραπτά κείμενα, χαρτονομίσματα, προσχέδια, επιζωγραφίσεις κ.α.

 

Επικοινωνία: thanarav@uniwa.gr

Χαράλαμπος Πρέσσας, Καθηγητής - Κοσμήτωρ Σχολής Εφαρμοσμένων Τεχνών & Πολιτισμού

 

ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ

 

 

Η ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΟΥ ΚΟΛΛΑΖ.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ: Σε σταθερή επιφάνεια π.χ. χαρτόνι, δημιουργούμε μια πρωτότυπη σύνθεση χρησιμοποιώντας κομμάτια από φωτογραφίες περιοδικών, εφημερίδων, αφισών, ή και προσωπικών. Πριν εκκινήσει η προσκόλληση των κομματιών στην επιφάνεια ενδείκνυται να τοποθετούνται προσωρινά ώστε να υπάρχει η δυνατότητα μετατόπισης τους ή αντικατάστασής τους. Σκοπός η δημιουργία μιας ενιαίας πρωτότυπης, αυτόνομης και ολοκληρωμένης σύνθεσης με οπτικό κέντρο.  Είναι απαραίτητο οι φωτογραφίες που θα επιλεχθούν να ειναι καλής ποιότητας. Καλοτυπωμένες και ευαναγνωστες με σαφές περιεχόμενο. Καλό είναι να αποφευχθεί η υπερβολή χρώματος. Φωτοτυπίες ή εκτυπώσεις από οικιακό printer δεκτές.  Η εικαστική ταυτότητα του έργου μπορεί να αναπτύσσεται σε έναν από τους 3 άξονες ή συνδυασμό αυτών: Ρεαλιστική απεικόνιση, Υπερρεαλιστική απεικόνιση, Αφηρημένη σύνθεση.

 

 

Η ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΗΣ ΦΩΤΟΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

 Στην πρώτη φάση της δημιουργίας των έργων σας ακολουθείτε την γνωστή σας τεχνική του Κολλάζ φωτογραφιών. Στην συνέχεια επεμβαίνετε με χρωστικές ύλες επί των επικολλημένων κομματιών των φωτογραφιών ή επί των γυμνών περιοχών της βάσης – χαρτονιού που ενδεχομένως να έχετε αφήσει. Μην παραλείπετε να δοκιμάζετε τις χρωστικές σε αλλες επιφάνειες πριν να επέμβετε οριστικά στο έργο σας. Το εύρος των χρωματικών παρεμβάσεών σας θα καθορίσουν και την εικαστική ταυτότητα των έργων σας. Η ζωγραφική μπορεί να είναι α: συμπληρωματική διαδραματίζοντας δευτερεύοντα ρόλο, β: ισότιμη και ισομοιρασμενη με τις περιοχές του κολάζ, γ: να υπερισχύει επικρατώντας ή λόγω επιφάνειας ή λόγω έντασης.

Οι επεμβάσεις θα πρέπει να γίνονται μόνον με αναλογικούς τρόπους και τεχνοτροπίες καθώς επίσης με πραγματικά υλικά και εργαλεία: χαρτόνια, χαρτιά, κόλλες, χρώματα,  spray, ξυλομπογιές, μολύβια, κάθε είδους άλλες χρωστικές ουσίες, πινέλα, ψαλίδι, κοπίδι, και διάφορα άλλα αντικείμενα και υλικά που θα αναδεικνύονται καθώς οι ασκήσεις θα εξελίσσονται.

 

 

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ

  1. Υπογραμμίζεται πως δεν επιτρέπεται η φιλοτέχνηση των έργων με ψηφιακά μεσα!

Μόνον με αναλογικούς τρόπους και τεχνοτροπίες καθώς επίσης με πραγματικά υλικά και εργαλεία: χαρτόνια, χαρτιά, κόλλες, χρώματα,  spray, ξυλομπογιές, μολύβια, κάθε είδους άλλες χρωστικές ουσίες, πινέλα, ψαλίδι, κοπίδι, και διάφορα άλλα αντικείμενα και υλικά που θα αναδεικνύονται καθώς οι ασκήσεις θα εξελίσσονται.

  1. Οι προσεγγίσεις για την φιλοτέχνηση των θεμάτων είναι, σε γενικές γραμμές τέσσερις 4:

Α: Φωτορεαλιστική απεικόνιση. Δημιουργία θέματος που ενώ είναι εντελώς φανταστικό, προσομοιάζει στην περιβάλλουσα πραγματικότητα.

Β: Υπερρεαλιστική απεικόνιση. Δημιουργία θέματος που ενώ αντλεί τα συστατικά του από φωτογραφίες με πραγματικό και φωτογραφίσιμο περιεχόμενο, το αποτέλεσμα είναι εξωπραγματικό, μη υπαρκτό, πχ σουρρεαλιστικό.

Γ: Αφηρημένη απόδοση θέματος. Στην συγκεκριμένη προσέγγιση τα τεμάχια των φωτογραφιών που επιλέγονται χρησιμοποιούνται πρωτίστως για τον τόνο, το χρώμα, την υφή ή την φόρμα που εμπεριέχουν και δευτερευόντως ή καθόλου για το θέμα που απεικονίζουν. Το ίδιο θα ισχύει και για τις κάθε είδους παρεμβάσεις με υλικά στις πιο προωθημένες ασκήσεις.

Δ: Συνδυασμός χαρακτηριστικών των ανωτέρω εικαστικών γλωσσαρίων και τεχνοτροπιών.

Διαστάσεις έργων: + – 50Χ70 εκ. και άνω.

Αριθμός έργων: το ελάχιστο 6 έργα όταν πρόκειται για δημιουργίες μεγάλων διαστάσεων (100 εκ. και άνω η μικρή πλευρά) και 12 όταν πρόκειται για μικρά έργα (50 εκ. και ανω η μικρή πλευρά).

Όλες οι εργασίες θα πρέπει να συνοδεύονται και από θεωρητική εργασία, ένα πρωτότυπο κείμενο με αναλύσεις, έρευνες, ιστορικές αναδρομές, αισθητικές προσεγγίσεις, τεχνικές επεξηγήσεις κ.α.

 

 

ΘΕΜΑ 1α: Φανταστικός Χώρος

ΤΕΧΝΙΚΗ: Κολλάζ και Φωτοζωγραφική (όπως αυτές περιγράφονται ανωτέρω, με δυνατότητα πάντα, αυτοσχεδιασμών και χρήση νέων πειραματικών εικαστικών τεχνικών)

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ: Δημιουργία σειράς έργων υπό την μορφή της ενότητας

Α: Φανταστικού αστικού τοπίου, ή ημιαστικού, ή βιομηχανικού ή συνδυασμού αυτών μέσω της συναρμολόγησης επιλεγμένων τεμαχίων φωτογραφιών.

Β: Φανταστικού φυσικού τοπίου, χλωρίδας, πανίδας, θαλάσσιου περιβάλλοντος ή συνδυασμού αυτών μέσω της συναρμολόγησης επιλεγμένων τεμαχίων φωτογραφιών.

Γ: Φανταστικού περιβάλλοντος γενικά, με συνδυασμό των χαρακτηριστικών των δύο ανωτέρω κατηγοριών.

 

 

ΘΕΜΑ1β: Φανταστικό 2 (περιβάλλον)

ΤΕΧΝΙΚΗ: Φωτοζωγραφική (συνδυασμός Κολλάζ και Χρωματικών Επεμβάσεων)

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ: Δημιουργία σειράς έργων υπό την μορφή της ενότητας. Στόχος είναι η δημιουργία έργων φανταστικού περιβάλλοντος γήινου (αστικού ή φυσικού: πόλις, βιομηχανικό, ημιαστικό, φυσικό τοπίο, υδάτινο – χωμάτινο – αέρινο) ή εξωγήινου (αστρικού – συμπαντικού) ή συνδυασμό των ανωτέρω. Στην πρώτη φάση της δημιουργίας των έργων σας ακολουθείτε την γνωστή σας τεχνική του Κολλάζ φωτογραφιών. Στην συνέχεια επεμβαίνετε με χρωστικές ύλες επί των επικολλημένων κομματιών των φωτογραφιών ή επί των γυμνών περιοχών της βάσης – χαρτονιού που ενδεχομένως να έχετε αφήσει. Μην παραλείπετε να δοκιμάζετε τις χρωστικές σε αλλες επιφάνειες πριν να επέμβετε οριστικά στο έργο σας.

Οι επεμβάσεις θα πρέπει να γίνονται μόνον με αναλογικούς τρόπους και τεχνοτροπίες καθώς επίσης με πραγματικά υλικά και εργαλεία: χαρτόνια, χαρτιά, κόλλες, χρώματα,  spray, ξυλομπογιές, μολύβια, κάθε είδους άλλες χρωστικές ουσίες, πινέλα, ψαλίδι, κοπίδι, και διάφορα άλλα αντικείμενα και υλικά που θα αναδεικνύονται καθώς οι ασκήσεις θα εξελίσσονται.

 

 

ΘΕΜΑ 2: “Με έμπνευση συγκεκριμένους πίνακες ή γενικώς το έργο μεγάλου ζωγράφου”

ΤΕΧΝΙΚΗ: Κολλάζ και Φωτοζωγραφική (όπως αυτές περιγράφονται, με δυνατότητα πάντα, αυτοσχεδιασμών και χρήση νέων πειραματικών εικαστικών τεχνικών)

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ: Επιλέγετε σαν αφετηρία εργασίας ή συγκεκριμένους πίνακες κάποιου μεγάλου ζωγράφου ή το έργο του γενικά, το σύνολο του ή μιας συγκεκριμένης δημιουργικής του περιόδου.

Στην πρώτη περίπτωση επιλέγετε ένα συγκεκριμένο έργο το οποίο αρχικά με την τεχνική του Κολλάζ και στην συνέχεια με χρωματικές – σχεδιαστικές παρεμβάσεις, προσπαθείτε ή να το αντιγράψετε ή να το ερμηνεύσετε με μια δική σας προσέγγιση ή να το διασκευάσετε. Στη δεύτερη περίπτωση δημιουργείτε πρωτότυπα έργα των οποίων το ύφος, η τεχνοτροπία του, η αισθητική τους και η θεματογραφία τους να προέρχεται από τα γενικά χαρακτηριστικά του συνολικού έργου ενός μεγάλου καλλιτέχνη ή από αυτά μιας δημιουργικής του περιόδου. Η παρουσίαση των τελικών έργων σας θα πρέπει να συνοδεύεται και από φωτογραφίες των πρωτοτύπων έργων που λειτούργησαν ως αφετηρίες.

Επισημαίνεται πως ΔΕΝ πρέπει να χρησιμοποιήσετε κομμάτια του πρωτότυπου έργου! Το έργο σας θα περιέχει μόνον τεμάχια φωτογραφιών.

Ενδεικτικά αναφέρονται μερικά ονόματα καλλιτεχνών από όπου μπορείτε να αντλήσετε έμπνευση. Η επιλογή είναι δική σας είτε από τον κατάλογο που ακολουθεί είτε εκτός.

Ελληνική Σκηνή: Γύζης, Λύτρας, Βολανάκης, Ιακωβίδης, Παρθένης, Τσαρούχης, Μόραλης, Μυταράς, Φασιανός κλπ

Διεθνής Σκηνή: El Greco (Δομ. Θεοτοκόπουλος) Piero della Francesca, Paolo Uccello, Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci, Michelangelo, Raffaello, Giorgione, Tiziano, Caravaggio, Diego Velasquez, Rembrandt, Jan Vermeer, Francisco Goya, Ingres, Delacroix, Constable, Manet, Monet, Renoir, Degas, Cezanne, Van Gogh, Gaugin, Matisse, Picasso, De Chirico, Frida Kahlo, Edward Hopper, Salvador Dalì, Rene Magritte.

 

 

ΘΕΜΑ 3: Αυτοπροσωπογραφία (self portrait)

ΤΕΧΝΙΚΗ: Κολλάζ και Φωτοζωγραφική (συνδυασμός Κολλάζ και Χρωματικών Επεμβάσεων)

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ: Στόχος είναι η δημιουργία μιας σειράς πρωτότυπων έργων με θέμα το πρόσωπο σας ή γενικότερα τον εαυτό σας. Η προσέγγιση μπορεί να γίνει ή κυριολεκτικά, δηλαδή ελεύθερες αποδόσεις της εικόνας του προσώπου σας, ή μεταφορικά-εννοιολογικά, περιγραφή του εαυτού σας με συμβολικά μέσα, ή αφηρημένα απόδοση δηλαδή με φόρμες, τόνους χρώματα, ματιέρες κλπ. Στην πρώτη φάση της δημιουργίας των έργων σας ακολουθείτε την γνωστή σας τεχνική του Κολλάζ φωτογραφιών. Στην συνέχεια επεμβαίνετε με χρωστικές ύλες επί των επικολλημένων κομματιών των φωτογραφιών ή επί των γυμνών περιοχών της βάσης – χαρτονιού που ενδεχομένως να έχετε αφήσει. Μην παραλείπετε να δοκιμάζετε τις χρωστικές σε αλλες επιφάνειες πριν να επέμβετε οριστικά στα έργα σας.

Οι επεμβάσεις θα πρέπει να γίνονται μόνον με αναλογικούς τρόπους και τεχνοτροπίες καθώς επίσης με πραγματικά υλικά και εργαλεία: χαρτόνια, χαρτιά, κόλλες, χρώματα,  spray, ξυλομπογιές, μολύβια, κάθε είδους άλλες χρωστικές ουσίες, πινέλα, ψαλίδι, κοπίδι, και διάφορα άλλα αντικείμενα και υλικά που θα αναδεικνύονται καθώς οι ασκήσεις θα εξελίσσονται.

 

 

ΘΕΜΑ 4: Ερωτικό

ΤΕΧΝΙΚΗ: Κολλάζ και Φωτοζωγραφική (συνδυασμός Κολλάζ και Χρωματικών Επεμβάσεων)

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ: Στόχος είναι η δημιουργία μιας σειράς πρωτότυπων έργων με θέμα τον έρωτα σε όποια μορφή και εκδοχή επιλέξετε να τον αποδώσετε. Η προσέγγιση μπορεί να γίνει Α:  κυριολεκτικά, δηλαδή μια ελεύθερη απόδοση της ερωτικής σχέσης ή συνεύρεσης μέσω παραστατικών ειδώλων. Β: μεταφορικά-εννοιολογικά, περιγραφή του έρωτα με συμβολικά μέσα ή η προσωπική σας εκτίμηση και ερμηνεία για αυτό που ευρέως σήμερα θεωρείται “ερωτικο” ή μια ρομαντική – λυρική – αισιόδοξη προσέγγιση ή οτιδήποτε άλλο θα θεωρήσετε ότι περισσότερο σας εκφράζει ακόμα και μόνον εικαστικά χωρίς δηλαδή απαραίτητα κάποιο μεταφερόμενο μήνυμα (και αυτό ισχύει για όλες τις προσεγγίσεις). Γ:αφηρημένα απόδοση δηλαδή με φόρμες, τόνους χρώματα, ματιέρες κλπ τα οποία λόγω της προέλευσής τους οδηγούν συνειρμικά στο θέμα. Υπογραμμίζεται πως πρώτο σας μέλημα παραμένει η δημιουργία μιας λειτουργικής εικαστική Σύνθεσης και δευτερευόντως η κατάθεση κάποιου μηνύματος αν το επιθυμείτε, χωρίς αυτό να είναι υποχρεωτικο! Στην πρώτη φάση της δημιουργίας των έργων σας ακολουθείτε την γνωστή σας τεχνική του Κολλάζ φωτογραφιών. Στην συνέχεια επεμβαίνετε με χρωστικές ύλες επί των επικολλημένων κομματιών των φωτογραφιών ή επί των γυμνών περιοχών της βάσης – χαρτονιού που ενδεχομένως να έχετε αφήσει. Μην παραλείπετε να δοκιμάζετε τις χρωστικές σε αλλες επιφάνειες πριν να επέμβετε οριστικά στο έργο σας.

Οι επεμβάσεις θα πρέπει να γίνονται μόνον με αναλογικούς τρόπους και τεχνοτροπίες καθώς επίσης με πραγματικά υλικά και εργαλεία: χαρτόνια, χαρτιά, κόλλες, χρώματα,  spray, ξυλομπογιές, μολύβια, κάθε είδους άλλες χρωστικές ουσίες, πινέλα, ψαλίδι, κοπίδι, και διάφορα άλλα αντικείμενα και υλικά που θα αναδεικνύονται καθώς οι ασκήσεις θα εξελίσσονται.

 

 

ΘΕΜΑ 5: Φανταστική ολοκλήρωση με σχέδιο – ζωγραφική ενός φωτογραφικού στιγμιότυπου.

ΤΕΧΝΙΚΗ: Φωτοζωγραφική (συνδυασμός ασπρόμαυρης φωτογραφίας και Ζωγραφικής και πιθανόν κολλαζ)

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ: Στόχος είναι η δημιουργία μια ενοτητας πρωτότυπων έργων με θέμα την φανταστική συμπλήρωση – προέκταση μιας Α/Μ που έχει τοποθετηθεί κεντρικά στην μεγάλη επιφάνεια εργασίας. Αφού παρατηρήσετε με προσοχή την φωτογραφία που έχετε επιλέξει, για κάθε εργο, και αποφασίσετε με ποιον τρόπο θα θέλατε να την επεκτείνετε στην γύρω κενή περιοχη (ρεαλιστικά, σουρρεαλιστικά ή αφηρημένα) δημιουργείτε ένα προσχέδιο με ένα απλό, μαλακό κατά προτίμηση, μολύβι. Στην συνέχεια ολοκληρώνετε την πρόταση σας παραμένοντας στο ύφος του ασπρόμαυρου ή επεμβαίνετε και με χρωστικές ύλες επί των γυμνών περιοχών της βάσης – χαρτονιού προσέχοντας αυτές να μην είναι υπερβολικές διότι διαφορετικά η αρχική φωτογραφία θα χαθεί. Καλό θα είναι οι επεμβάσεις σας να πατάνε και επί των ορίων της φωτογραφίας καλύπτοντας μικρές επιφάνειες της περιφέρειας ώστε τα δύο μέρη να ενωθούν. Ενδεχομένως, αν κάποιος το επιθυμεί, οι επεμβάσεις θα μπορούσαν να εισχωρήσουν βαθύτερα στην επιφάνεια της φωτογραφίας. Αν επίσης επιθυμείτε να προσθέσετε και κομμάτια από περιοδικά αυτό μπορείτε να το κάνετε αρκεί αυτά να μην υπερνικήσουν το κεντρικό θέμα που είναι η αρχική φωτογραφία. Μην παραλείπετε να δοκιμάζετε τις χρωστικές σε αλλες επιφάνειες πριν να επέμβετε οριστικά στο έργο σας.

Οι επεμβάσεις θα πρέπει να γίνονται μόνον με αναλογικούς τρόπους και τεχνοτροπίες καθώς επίσης με πραγματικά υλικά και εργαλεία: χαρτόνια, χαρτιά, κόλλες, χρώματα,  spray, ξυλομπογιές, μολύβια, κάθε είδους άλλες χρωστικές ουσίες, πινέλα, ψαλίδι, κοπίδι, και διάφορα άλλα αντικείμενα και υλικά που θα αναδεικνύονται καθώς οι ασκήσεις θα εξελίσσονται.

 

 

ΘΕΜΑ 6: Σκηνογραφική Πρόταση

ΤΕΧΝΙΚΗ: Σε σκληρή επίπεδη βάση 50Χ70εκ. (κατά προσέγγιση) και άνω, δημιουργείτε με υλικά δική σας επινόησης σκηνικά τα οποία θα βασίζονται σε λογοτεχνικό κείμενο από βιβλία τα οποία δεν έχουν μεταφερθεί στον κινηματογράφο, θέατρο ή τηλεόραση.

Σημείωση: για την συγκεκριμένη θεματολογικά ενότητα οι σκηνογραφικές προτάσεις μπορούν να περιοριστούν στον αριθμό 5.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ: Για αρχή επιλέγετε με προσοχή το κείμενο πάνω στο οποίο θα βασίζεται η Σκηνογραφική σας πρόταση. Το κείμενο δεν θα πρέπει να έχει μεταφερθεί στον κινηματογράφο, την τηλεόραση ή το θέατρο. Η προσέγγιση της Σκηνογραφικής ερμηνείας λογοτεχνικού κειμένου μπορεί να γίνει με τρεις κυρίως τρόπους. Πρώτον η κυριολεκτική κατασκευή των περιγραφομένων στο κείμενο. Δεύτερον, μία πιο αφαιρετική πχ μινιμαλιστική εκδοχή του χώρου εντός του οποίου λαμβάνει χώρα το δρώμενο και τρίτον μια Υπερρεαλιστική, εντελώς ελεύθερη απόδοση η οποία όμως με κάποιο τρόπο να συνδέεται με τις φράσεις ή τα νοήματα που περιέχονται στο κείμενο. Είστε ελεύθεροι να επιλέξετε και άλλους τρόπους προσέγγισης αν οι περιγραφόμενοι δεν σας καλύπτουν.  Πρώτα πρέπει να στήσετε τις “πλάτες” του σκηνικού, δηλαδή το πίσω μέρος και τα πλαϊνά αποφεύγοντας να τα συγκολλησετε κάθετα σε σχήμα Π. Προτίμησε τα πλαϊνά να είναι ανοικτά σε κλίση περίπου 105 + – μοιρες. Ακολούθως προχωράτε στον επιχρωματισμό των επιφανειών και την τοποθέτηση των αντικειμένων για την κατασκευή των  οποίων μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ό,τι υλικό βρείτε ή επινοήσετε. Υπογραμμίζεται πως καθοριστικό ρόλο στην επιτυχή έκβαση του εγχειρήματος διαδραματίζει η σωστή επιλογή κειμένου!

 

 

ΘΕΜΑ 7α: Αποσπασματική απεικόνιση ολόσωμης φιγούρας.

ΤΕΧΝΙΚΗ: Η άσκηση αυτή είναι κατά κύριο λόγο φωτογραφική. Μπορεί δηλαδή να ολοκληρωθεί μόνο με την επικόλληση των παραχθέντων φωτογραφιών στην μεγάλη επιφάνεια. Κάθε περαιτέρω επέμβαση είναι προαιρετική (πχ χρωματικές επεμβάσεις, επικόλληση υλών και αντικειμένων, διάφορες φθορές στο σώμα των φωτογραφιών κλπ).

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ: Σκοπός της ασκησης είναι η δημιουργία μιας σειράς μεγάλων έργων (σε φυσικό, κατά προσέγγιση μεγεθος) στο οποίο θα απεικονίζονται διαφορετικές ολόσωμες ανθρώπινες φιγούρες. Η ιδιαιτερότητα αυτών της απεικονίσεων θα είναι ότι θα απαρτίζονται από πολλές κοντινές φωτογραφίες όλων των σημείων της φιγούρας οι οποίες συναρμολογούμενες θα μας δίνουν το τελικό συνολο. Ένας αριθμός 20-30 λήψεων θεωρείται ικανός για την ολοκληρωμένη καταγραφή. Ο κυρίαρχος λόγος (πέραν των εικαστικών και αισθητικών σκοπιμοτήτων) για την Αποσπασματική Απεικόνιση είναι το ότι αυτές οι λήψεις θα είναι διαφοροποιημένες μεταξύ τους. Διαφοροποίηση τόσο στην ενδυμασία και την γενικότερη εμφάνιση όσο και στις κινήσεις ή δράσεις του μοντέλου. Αποτέλεσμα θα είναι το ολόσωμο αυτό πορτραίτο να μεταφέρει πολύ περισσότερες πληροφορίες για τον εικονιζόμενο από ότι μια ολόσωμη κανονική και μονή φωτογραφία καθώς δεν είναι η περιγραφή μιας στιγμής αλλά η συρραφή πολλών, διαφορετικού περιεχομένου, στιγμών. Ανάλυση των σταδίων: πρώτο βήμα η επιλογή των κατάλληλων ατόμων που θα υποδυθούν τους πρωταγωνιστές αυτων των αφηγηματικών φωτογραφίσεων. Δεύτερο βήμα η επιλογή των κατάλληλων χώρων- φόντων. Επισημαίνεται ότι βοηθάει να είναι όσο πιο λιτό γίνεται διότι ήδη το θέμα θα προκύψει αρκετά “πολυφωνικό” λόγω των πολλαπλών και διαφορετικών σε περιεχόμενο ληψεων. Στην συνέχεια θα έχετε, σε συνεργασία με τον φωτογραφιζόμενο, την ευθύνη των σχεδιασμών των πολλών διαφορετικών ενδυμασιών, εμφανίσεων (χτένισμα, βάψιμο κλπ) και δράσεων που θα υιοθετηθούν κατά την διάρκεια της φωτογράφισης. Ακολούθως πραγματοποιείται η φωτογράφιση με τον εξής τροπο. Σε σταθερή απόσταση (περίπου ένα, ενάμιση μέτρο) από το μοντέλο και με σταθερής εστιακής απόστασης φακό, κρατώντας το σώμα της μηχανής εντελώς παράλληλο με το όρθιο σώμα του φωτογραφιζόμενου ξεκινά η τμηματική φωτογράφιση από το κεφάλι ως τα υποδήματα (ή τα γυμνά πόδια ή και τα δύο). Για παράδειγμα η πρώτη φωτογραφία μπορεί να απεικονίζει το μισό πρόσωπο, η δεύτερη το άλλο μισό, η επόμενη τον ένα ώμο και το μισό στήθος, στην συνέχεια το άλλο ώμο και ούτω καθεξής. Κατά την διάρκεια των λήψεων ζητάμε από το μοντέλο να αλλάζει στάση, να αλλάζει ύφος, χτένισμα, ρούχα, γενικά εμφάνιση καθώς επίσης και τα αντικείμενα που κρατά καθώς αυτά ενδεχομένως να φανερώνουν τα ενδιαφέροντα του. Αν τα αντικείμενα είναι πάνω από δύο (που προφανώς θα ειναι) μην διστάσετε στην συναρμολόγηση της εικόνας να συμπεριλάβετε πάνω από δύο χέρια. Αυτή την υπέρβαση μπορείτε αν θέλετε να την εφαρμόσετε και σε άλλα σημεία του σώματος. Η φωτογράφιση μπορεί να γίνει σε τόνους του ασπρόμαυρου ή έγχρωμη. Κάθε περαιτέρω εικαστική παρέμβαση είναι προαιρετική. Για βάση πάνω στην οποία θα συναρμολογήσετε το έργο σας μπορείτε, πέραν των κλασσικών χαρτονιών να χρησιμοποιήσετε και κόντρα πλακέ ή και χαρτοκιβώτιο το οποίο θα ανοίξετε.

 

 

ΘΕΜΑ 7β: ΧΩΡΟΧΡΟΝΟΣ – χρονική και χωρική ακολουθία καταγραφής μιας δράσης.

ΤΕΧΝΙΚΗ: Η άσκηση αυτή είναι κατά κύριο λόγο φωτογραφική. Μπορεί δηλαδή να ολοκληρωθεί μόνο με την επικόλληση των παραχθέντων φωτογραφιών στην μεγάλη επιφάνεια. Κάθε περαιτέρω επέμβαση είναι προαιρετική (πχ χρωματικές επεμβάσεις, επικόλληση υλών και αντικειμένων, διάφορες φθορές στο σώμα των φωτογραφιών κλπ).

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ: Σκοπός της ασκησης είναι η δημιουργία μίας σειράς μεγάλων έργων σε οριζόντια κυρίως διάταξη με αρκετά επίμηκες σχήμα. Θέμα των έργων θα είναι η καταγραφή μιας προσχεδιασμένης και σκηνοθετημένης δράσης ενός ατόμου (ή και περισσότερων) εντός συγκεκριμένου και σαφώς οριοθετημένου χώρου. Η ιδιαιτερότητα αυτων των απεικονίσεων έγκειται στο ότι θα απαρτίζονται από πολλές φωτογραφίες σε ακολουθία καθώς ο πρωταγωνιστής θα κινείται από το ένα άκρο του επιλεγμένου χώρου μέχρι το άλλο. Η φωτογραφική μηχανή τον ακολουθεί και κάθε ένα, δύο ή τρία βήματα (αναλόγως του μεγέθους του χώρου) η δράση “παγώνει” με φωνητική εντολή του σκηνοθέτη – φωτογράφου ώστε να γίνουν οι 3 λήψεις της “κολώνας” του συγκεκριμένου σημείου. Επικολλώντας στην συνέχεια αυτές τις κατακόρυφες τριάδες την μια δίπλα στην άλλη έχουμε την καταγραφή του συνόλου του χώρου αλλά και την εξέλιξη ενος δρώμενου το οποίο λαμβάνει χώρα εντός αυτού του χώρου!

Πως δημιουργούνται αυτές οι “κολώνες”, οι κατακόρυφες συνεχόμενες τριάδες (ή και τετράδες) στα διάφορα σημεία του χώρου  σε συνδυασμό με τα διαδοχικά στάδια της σκηνοθετημένης δρασης;

Αρχικά επιλέγεται ο κατάλληλος χώρος. Εσωτερικός ή εξωτερικός. Μάλλον ο εσωτερικός είναι προτιμότερος γιατί οριοθετείται πιο εύκολα. Πρέπει να υπογραμμισθεί ότι όσο πιο λιτός και απέριττος είναι ο χώρος, τόσο πιο ευανάγνωστο είναι το αποτέλεσμα. Έχοντας στην συνέχεια επιλέξει το άτομο που θα πρωταγωνιστήσει, αλλά και με την κατάλληλη ενδυματολογική μελέτη, ώστε το σώμα να είναι και ενοποιημένο και να ξεχωρίζει από το φόντο, του περιγράφουμε την δράση που θα πρέπει να αναπτύξει κινούμενο από την μια άκρη του χώρου ως την άλλη. Αξίζει να γίνουν αρκετές δοκιμές πριν τις λήψεις ώστε ο πρωταγωνιστής -στρια, να έχει εξοικειωθεί με τον ρόλο του και ο φωτογράφος να επιλέξει τα σημεία του στοπ! Τα σημεία του παγώματος δηλαδή στα οποία θα πραγματοποιούνται οι 3 ή περισσότερες λήψεις σε κατακόρυφη ακολουθία. Ο φωτογράφος τοποθετείται στο κέντρο της μιας πλευράς ενός ορθογωνίου, για παράδειγμα, χώρου, στηρίζοντας την πλάτη του στο μέσον του μεγάλου τοίχου. Αυτό θα είναι το σταθερό και μοναδικό σημείο από το οποίο θα πραγματοποιηθούν όλες οι λήψεις. Σταθερή και ίδια θα είναι και η εστιακή απόσταση του φακού για όλες τις λήψεις. Από αυτό το σημείο ο φωτογράφος θα παρακολουθήσει με το σκόπευτρο του ολόκληρη την πορεία του πρωταγωνιστή από την αρχή έως το τέλος, με μια κίνηση του κεφαλιού που μπορεί να καλύπτει ένα εύρος έως και 180 μοιρών. Σε συγκεκριμένα προεπιλεγμενα σημεία της διαδρομής (5 και άνω) ο φωτογράφος με παράγγελμα “παγώνει” την κίνηση – δράση ώστε να τραβήξει την κολώνα των τριών φωτογραφιών: η πρώτη περιλαμβάνει κεφάλι, ώμους,  στήθος, περιβάλλοντα τοίχο και τμήμα της οροφής, η δεύτερη κορμό, μηρούς και περιβάλλοντα στοιχεία του φόντου και η τρίτη γόνατα, κνήμες, πόδια και δάπεδο – έδαφος. Αυτές οι 3 φωτογραφίες, (που μπορεί να είναι και παραπάνω αν κάποιος θέλει πιο αναλυτική καταγραφή) όταν ενωθούν κατακόρυφα θα αποδίδουν ολόκληρη την φιγούρα με τον περιβάλλοντα χώρο εκείνου του σημείου. Αυτές οι 5, 6, 7 ή παραπάνω τριάδες όταν μπουν η μία δίπλα στην άλλη, θα αποδίδουν τον χώρο (πολύ πιθανόν διευρυμένο) εντός του οποίου θα περιγράφεται ένα δρώμενο. Με ένα ελάχιστο 5 τριάδων, μπορεί να αποδοθεί το ζητούμενο: η περιγραφή και ενός χώρου και μιας δράσης μεσω του συνδυασμού της στατικής φωτογραφικής καταγραφής με αυτήν της φωτοακολουθιας η οποία συνήθως επιλέγεται για καταγραφή σταδίων δράσης. Εννοείται πως όσο περισσότερες είναι οι τριάδες (ή και τετράδες) τόσο πλουσιότερο είναι το αποτέλεσμα.

 Η φωτογράφιση μπορεί να γίνει σε τόνους του ασπρόμαυρου ή έγχρωμη. Κάθε περαιτέρω εικαστική παρέμβαση είναι προαιρετική. Για βάση πάνω στην οποία θα συναρμολογήσετε το έργο σας μπορείτε, πέραν των κλασσικών χαρτονιών να χρησιμοποιήσετε και κόντρα πλακέ ή και χαρτοκιβώτιο το οποίο θα ανοίξετε.

 

Επικοινωνία: pressas@uniwa.gr

Μαρκίδου Αναστασία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια - Πρόεδρος Τμήματος

 

Κριτική Θεωρία και Καλλιτεχνική Φωτογραφία

 

  • Η αναπαράσταση της καθημερινότητας στη σύγχρονη φωτογραφική παραγωγή.

    Η αναπαράσταση της καθημερινότητας στη σύγχρονη φωτογραφική παραγωγή ως μια έκφραση αντίθεσης στο θεαματικό, το φωτογενές και το ηρωικό. Η μελέτη και η συζήτηση της επιθυμίας να αναπαρασταθούν οι επαναλαμβανόμενες και μη-άξιες παρατήρησης πτυχές της καθημερινότητας.

 

  • Ερμηνεύοντας Εικονογραφικά Στερεότυπα

    Η μελέτη και φωτογραφική ερμηνεία εικονογραφικών στερεότυπων από το διαδίκτυο, τον κινηματογράφο τη μόδα, τη λογοτεχνία και τη διαφήμιση.

 

  • Η δημοσιοποίηση του ιδιωτικού βίου.

    Η μελέτη των αναπαραστάσεων του ιδιωτικού βίου και πως αυτές παρεισφρέουν στη δημόσια σφαίρα και διαμορφώνουν κοινωνικές συμπεριφορές και στερεοτυπικές αντιλήψεις. Οι αναπαραστάσεις συμπεριλαμβάνουν κάμερες παρακολούθησης, τηλεοπτικές εκπομπές reality, σκανδαλοθηρική φωτογραφία και το διαδίκτυο .

 

  • Τοπίο και Παγκοσμιοποίηση

    Η φωτογραφία ως μέσο κατανόησης και ανάδειξης του σύγχρονου περιβάλλοντος της παγκοσμιοποίησης. Το τοπίο, αστικό ή φυσικό και η καθημερινή αναμέτρηση της τοπικής κουλτούρας με την παγκόσμια οικονομία, καθώς και η αδυναμία ή όχι αφομοίωσης του παρελθόντος.

 

  • Τοπίο: γεωγραφία-αυτοβιογραφία-μεταφορά

    Το τοπίο περισσότερο από κάθε άλλο φωτογραφικό είδος δημιουργεί την ψευδαίσθηση της αδιαμεσολάβητης τεκμηρίωσης αυτού το οποίο φωτογραφήθηκε ενώ πρόκειται για μια κατασκευή πυκνών συμπαραδηλώσεων. Η ερμηνεία του είναι σε μεγάλο βαθμό υποκειμενική και επηρεασμένη από αφηγήσεις συλλογικές και προσωπικές, αισθητικά στερεότυπα και ιδεολογίες. Στο πλαίσιο αυτής της συνθήκης το τοπίο δύναται να μελετηθεί ως ένα χάρτης τoυ αστικού, περιαστικού και φυσικού τοπίου ή να εξερευνηθεί ως τοπίο βιωματικό, ως ιδιαίτερη πατρίδα ή ως επιστροφή σε ένα ειδυλλιακό, ανιστορικό τοπίο που προσφέρεται για ψυχική ανάταση.

 

Επικοινωνία: natmark@uniwa.gr

Κολοκυθάς Κώστας, Αναπληρωτής Καθηγητής

 

Φωτογραφικές Εφαρμογές, Καλλιτεχνική Φωτογραφία, Φωτογραφικό Ντοκουμέντο

 

  • Καλλιτεχνική Φωτογραφία

      Η εργασία αφορά στην παραγωγή πρωτότυπου συνεκτικού φωτογραφικού έργου με ελεύθερη θεματολογία που άπτεται των ενδιαφερόντων των φοιτητών.

       *Ατομική ερευνητική εργασία.

  • Εαυτός και Φωτογραφική Απεικόνιση

    Η εργασία αφορά στην παραγωγή ενός πρωτότυπου συνεκτικού φωτογραφικού έργου που πραγματεύεται την φωτογραφική απεικόνιση του εαυτού.
    *Ατομική ερευνητική εργασία.

 

  • Αφήγηση | Εικόνα, Ήχος και Κείμενο

    Σύγχρονη και ασύγχρονη χρήση φωτογραφικών εικόνων, ήχου, βίντεο και γραπτού λόγου στη δημιουργία αφηγηματικών έργων.
    Η εργασία θα αφορά τη συνδιασμένη χρήση φωτογραφικών κινούμενων και ακίνητων εικόνων, ήχων, και γραπτού λόγου για την παρουσίαση ενός θέματος της επιλογής σας.
    *Ατομική ή και Ομαδική ερευνητική εργασία (μέχρι δύο φοιτητές)

 

Οι τίτλοι των διαθέσιμων θεμάτων είναι ενδεικτικοί και μπορεί να διαμορφωθούν ανάλογα. Αν κάποιο από τα προτεινόμενα θεματικά πεδία σας ενδιαφέρει, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μου για να εξετάσουμε τη διαμόρφωση της τελικής ολοκληρωμένης πρότασης.

Οι φοιτητές θα πρέπει να καταθέσουν μια δομημένη πρόταση προς έγκριση η οποία και θα υποβληθεί από τον διδάσκοντα για έγκριση στον Τομέα Μαθημάτων.

 

Επικοινωνία: kkphoto@uniwa.gr

Τζίμας Δημήτριος, Επίκουρος Καθηγητής

 

 

1. Φωτογραφία: τέχνη ή τεχνική;

Λίγα χρόνια μετά την εφεύρεσή της η φωτογραφία εκτός από μέσο βιοπορισμού άρχισε να χρησιμοποιείται και ως καλλιτεχνικό μέσο έκφρασης. Σε αυτή της τη διαδρομή συνάντησε τόσο την αμφισβήτηση όσο και την αποδοχή. Όσες πτυχιακές εργασίας διερευνούν ιστορικά την καθιέρωση της φωτογραφίας ως τέχνης είναι ευπρόσδεκτες. Λέξεις 8000, 50 ιστορικά φωτογραφικά παραδείγματα.

 

2. Αισθητικές τάσεις και ρεύματα

Τι προκάλεσε τον πικτουραλισμό; Γιατί δημιουργήθηκε το γκρουπ f64; Γιατί βρήκε πολλούς και φανατικούς υποστηρικτές η λεγόμενη ”καθαρή” φωτογραφία; Ποια η σχέση φωτογραφίας και ζωγραφικής, φωτογραφίας και σουρεαλισμού, φωτογραφίας και κινηματογράφου; Τι ονομάσθηκε μεταπολεμικά ”υποκειμενική φωτογραφία”. Οι ενδιαφερόμενοι σπουδαστές για αυτήν τη θεματική θα πρέπει να τεκμηριώσουν την έρευνά τους με 8.000 λέξεις και τουλάχιστον 50 φωτογραφικά παραδείγματα.

 

3. Βιογραφίες Μεγάλων φωτογράφων

Η ιστορία της φωτογραφίας απαριθμεί πολλούς και καταξιωμένους δημιουργούς που με το έργο τους συνέβαλαν αποφασιστικά στη διάδοση και εξάπλωσή της. Πτυχιακές εργασίες που θα αναδεικνύουν άγνωστες πτυχές του έργου τους, θα διερευνούν απόψεις και πρακτικές τους όπως π.χ. η περίφημη απαφασιστική στιγμή του Cartier-Bresson, η ιδαίτερη θεματολογική προσέγγιση της Nelly’s, ο ανθρωποκεντρικός προσανατολισμός του Χαρισιάδη κ.α. θα ενθαρρυνθούν. Λέξεις 8.000, 50 φωτογραφικά παραδείγματα.

 

Επικοινωνία: tzimasd@uniwa.gr

Αποστολόπουλος Νίκος, Επίκουρος Καθηγητής

 

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΤΥΧΙΑΚΩΝ

 

 

Α. ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΑΖ

 

1) Φωτογράφηση τρόπου ζωής και εργασίας ευαίσθητων κοινωνικά ομάδων και μειονοτήτων (π.χ. μετανάστες, ΑΜΕΑ). 1α. Θέατρο Κωφών και τρόπος επικοινωνίας τους (απαιτούμενη γνώση Ελληνικής νοηματικής γλώσσας) 1β. Πολυϊατρείο μεταναστών, Οργάνωση STEPS, Οργάνωση «ΚΛΙΜΑΚΑ», κ.ά.

2) Παραδοσιακά επαγγέλματα σε αστικές και ημιαστικές περιοχές.

3) Παραδοσιακά επαγγέλματα σε αγροτικές περιοχές.

4) Φωτογραφία Δρόμου

5) Φωτογραφία Πλατώ

 

 

Β. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚH ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ

 

1. Αστικό και ημιαστικό τοπίο.

1α. Τόπος πριν, τόπος μετά (π.χ. Κάρυστος Ευβοίας, Παλιό Λιμάνι Χανίων). 1β. Παράθυρο στον χρόνο (π.χ. Παλαιά Βιομηχανική περιοχή Λαυρίου)

2. Φωτογραφία τοπίου 2α. Τα Δρακόσπιτα της Εύβοιας. 2β. Η κοιλάδα των Μουσών (Βοιωτία) 2γ. Δερβενοχώρια

3. Φωτογραφία πορτρέτου 3α. Απόμαχοι στα ΚΑΠΗ

 

 

Γ. ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ-ΒΙΝΤΕΟ

 

1. Παραγωγή Ταινίας Μικρού Μήκους (2-3 φοιτητές)

 

 

Επικοινωνία: napostol@uniwa.gr

Ηλίας Παναγιώτης, Λέκτορας Εφαρμογών

 

  1. Το Ζωνικό Σύστημα από τον  Munsell μέχρι την Ψηφιακή Φωτογραφία.

Εργασία που πραγματεύεται  την ιστορική διαδρομή του συστήματος ζωνών, τόσο στη Ζωγραφική όσο και στη Φωτογραφία.

 

  1. Παλιές τεχνικές καινούργιες τεχνολογίες

Εργασία η οποία πραγματεύεται την αισθητική της τεχνικής των παλιών μεθόδων φωτογράφισης και πως αυτές μπορούν να αναπαραχθούν την ψηφιακή εποχή της φωτογραφίας.

 

  1. Ψηφιακή λήψη, αναλογική εκτύπωση

Εργασία που πραγματεύεται την ροή εργασίας για παραγωγή Μαυρόασπρων Φωτογραφιών αναλογικής εκτύπωσης από ψηφιακή λήψη.

 

  1. Το Βάθος Πεδίου σε Βάθος

    (τίτλος δανεισμένος από το περιοδικό Φωτογραφία)

Εργασία η οποία πραγματεύεται το βάθος πεδίου τόσο από επιστημονική όσο και από αισθητική θεώρηση.

 

  1. Το Ζωνικό Σύστημα στην ψηφιακή εποχή.

Εργασία η οποία πραγματεύεται πως μπορεί να εφαρμοστεί το Ζωνικό Σύστημα του Ansel Adams στην ψηφιακή φωτογραφία.

 

 6. Φωτογράφηση επίπεδων επιφανειών και ανάγλυφων

Εργασία η οποία πραγματεύεται την  μεθοδολογία, τον  εξοπλισμό, αλλά και των προβλημάτων και των δυσκολιών που παρουσιάζονται κατά την φωτογράφιση διδιάστατων και ανάγλυφων αντικειμένων με ανακλώμενο  φωτισμό.

 

 

Επικοινωνία: panil@uniwa.gr

Βαρδόπουλος Παναγιώτης, Λέκτορας

 

Γενικό πλαίσιο

 

Σύνθετη ψηφιακή φωτογραφική εικόνα. Δημιουργώντας φωτορεαλιστικές εικόνες από άλλες φωτογραφικές εικόνες για εικονογράφηση ή καλλιτεχνική έκφραση.

Ζητήματα ταυτότητας, πολλαπλότητας, μετάλλαξης. Σύγχρονα ζητήματα μέσα από τις δυνατότητες ρεαλισμού του ψηφιακού φωτο-μοντάζ. Συνύπαρξη φωτογραφίας – ζωγραφικής – εικόνας από Η/Υ (διαφορετικής παραγωγικής διαδικασίας εικόνων) σε μία.

Τα παραπάνω θα εξειδικευτούν μετά από συζήτηση, με τη συνεργασία του εποπτεύοντος καθηγητή και θα υποβληθούν στον τομέα για έγκριση.

 

Επικοινωνία: vardopa@uniwa.gr

Λυμπεράκης Τάσος, Λέκτορας

 

Πτυχιακές εργασίες με επίκεντρο το βίντεο και τα ψηφιακά οπτικοακουστικά μέσα

 

    1. Δημιουργία ταινίας:

  • Μικρού και μεσαίου μήκους ντοκιμαντέρ
  • Στοχευμένης επικοινωνίας
  • Μυθοπλασία μικρής έκτασης
  • Πειραματικές ταινίες με θεωρητική υποστήριξη

 

    2. Θεωρητικές εργασίες με αντικείμενο την κινούμενη εικόνα/ τα ψηφιακά οπτικοακουστικά μέσα και έμφαση στα ακόλουθα θεματικά πεδία:

  • Η παραγωγή του νοήματος
  • Οπτική επικοινωνία
  • Χρώμα
  • Μορφή και περιεχόμενο των νέων μέσων

 

    3. Θεωρητικές εργασίες που μελετούν εξαντλητικά ένα θέμα τεχνολογίας ή/και τεχνικές που άπτονται του χώρου της κινούμενης εικόνας.

 

Επικοινωνία: libertas@uniwa.gr

Μαχιάς Γιώργος, Λέκτορας

 

 

Αρχιτεκτονική Φωτογραφία

 

  • Ιστορικό κτίριο η κτίριο με Αρχιτεκτονική ιδιαιτερότητα

    Φωτογράφιση του κτιρίου εξωτερικά και εσωτερικά με έμφαση στις ιδιαιτερότητες που αντανακλούν την εποχή η το Αρχιτεκτονικό στυλ του κτιρίου. Θα συμπεριλαμβάνονται και οι όποιες πληροφορίες σχετικές με το κτίριο (ιστορία , ποιος το έφτιαξε , ποτέ τι υπήρχε και ποια ήταν η τάση της εποχής) είναι διαθέσιμες.

 

  • Ενότητα κτιρίων συγκεκριμένης Αρχιτεκτονικής Τάσης

    Η μελέτη και φωτογραφική απεικόνιση κτιρίων συγκεκριμένης αρχιτεκτονικής τάσης πχ π κτίρια του μεσοπολέμου, κτίρια Art Deco κτίρια Bauhaus, Αθηναϊκός Μοντερνισμός κλπ.

 

  • Αρχιτεκτονικές Λεπτομέρειες συγκεκριμένης Περιοχής

    Φωτογραφική καταγραφή συγκεκριμένης λεπτομέρειας κτιρίων πχ Κλιμακοστάσια Είσοδοι πολυκατοικιών κλπ κάποιου Ιστορικού δρόμου ή περιοχής της πόλης.

 

  • Αστικό τοπίο

    Το αστικό τοπίο, με επίκεντρο την Αρχιτεκτονική κυρίως το ανθρωπογενές περιβάλλον που διαρκώς επεκτείνεται και όπου οι επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας αυξάνονται, η ανθρωπογεωγραφία του, , οι τρόποι που το βιώνει και το καθορίζει και συν διαμορφώνει  ο σύγχρονος άνθρωπος.

 

Επικοινωνία: gmachias@uniwa.gr

Κωνσταντίνος Θωμόπουλος, Λέκτορας - Βρεττάκος Γεώργιος, Λέκτορας - Τσινάρογλου Αριστείδης, Λέκτορας

 

Διαφημιστική Φωτογραφία

 

Θεωρητικά Θέματα

1. Ιστορικά στοιχεία για τη διαφήμιση στην Ελλάδα

2. Διαφήμιση και διαδίκτυο-επίδραση στη συμπεριφορά του καταναλωτή

3. Τηλεοπτικές διαφημίσεις και παιδί

4. Ο ρόλος της γυναίκας στη διαφήμιση

5. Η χρήση του χιούμορ στη διαφήμιση

6. Πολιτική διαφήμιση σε Ελλάδα, Ευρώπη, Αμερική

7. Ρητορικά σχήματα στην έντυπη διαφήμιση

8. Τεχνικές μέθοδοι πειθούς στη διαφήμιση

9. Σχεδιασμός κώδικα τηλεοπτικών, διαδικτυακών, έντυπων διαφημίσεων

 

Παραγωγή Έργου

1.Σχεδιασμός διαφημιστικής καμπάνιας για:

– αλκοολούχα, μη αλκοολούχα ποτά και αναψυκτικά

– καλλυντικά

– τυποποιημένα, μαγειρεμένα τρόφιμα και φαγητά

– κοσμήματα

– είδη ρουχισμού

2. Δημιουργία εξώφυλλου βιβλίου

3. Κατασκευή ημερολογίου εταιρίας

4. Κοινωνική καμπάνια (εκστρατεία) για επίκαιρα θέματα

5. Δημιουργία εξώφυλλων μουσικών CD

6. Δημιουργικό still life

7. Εικονογράφηση παιδικού βιβλίου

 

Επικοινωνία: kthomopo@uniwa.gr, gvrett@uniwa.gr, artsi@uniwa.gr

Τσινάρογλου Αριστείδης, Λεκτορας

 

Διαφημιστική Κινούμενη εικόνα (Stop Motion)

 

Σκοπός της πτυχιακής εργασίας είναι η δημιουργία Διαφήμισης μέσω της διαδικασία της κινούμενης εικόνας. Ο φοιτητής/τρια μπορεί με την χρήση της φωτογραφικής μηχανής να εκτελέσει οποιοδήποτε θέμα επιλέξει σε σχέση με προϊόν ή υπηρεσία παροχών. Μπορεί να χρησιμοποιήσει οποιοδήποτε υλικό (πλαστελίνη – χαρτί – ύφασμα – ξύλα – πηλό – ανθρώπους ή ζώα κ.τ.λ.), εκτός από την δημιουργία του 3D μοντέλου. Το διαφημιστικό spot θα πρέπει να είναι ολοκληρωμένο και άρτια εκτελεσμένο. Η διάρκεια και ο αριθμός των διαφημιστικών που πρέπει να παραδοθούν, ορίζεται κατόπιν συνεννόησης με τον καθηγητή.  Η πτυχιακή μπορεί να γίνει και με δύο φοιτητές -τριες με τις αντίστοιχες απαιτήσεις.

 

 

Θέματα πτυχιακών

 

Δημιουργικό

  1. Ρουχισμός
  2. Ποτό – αναψυκτικό – χυμός
  3. Κόσμημα
  4. Καλλυντικό
  5. Φαγητό
  6. Κοινωνικό σποτ
  7. Εταιρία παροχής υπηρεσιών

 

Θεωρητικό – Ερευνητικό

  1. Παραδοσιακή κινούμενη εικόνα
  2. Κινούμενη εικόνα και διαφήμιση
  3. Κατασκευή χαρακτήρων και κινούμενη εικόνα
  4. Κινούμενη εικόνα και μοντελισμός
  5. Υλικά και μοντελισμός
  6. Μέσα παραγωγής της κινούμενης εικόνας
  7. Νέες τεχνολογίες στην κινούμενη εικόνα

 

Επικοινωνία: artsi@uniwa.gr

Βουνάτσου Μυρσίνη, Ακαδημαϊκός Υπότροφος

 

Δημιουργία έργων που εντάσσονται στο πεδίο του Εικαστικού-Πειραματικού Βίντεο και την Τέχνη των Νέων Μέσων (New Media Art).

 

  • Οπτικοακουστικά έργα με εικαστική προσέγγιση που χρησιμοποιούν τα ψηφιακά μέσα, τα ειδικά εφέ και τις διαδικασίες compositing (Ταινίες Video Art, Πειραματικές ταινίες, Πειραματικά Animation (2d/3d, Gif Animation, Stop Motion Animation)).

 

  • Βίντεο Εγκαταστάσεις, Mapping Projection Installations Βίντεο-γλυπτά, έργα που περιλαμβάνουν σύγχρονα διευρυμένα, συνδυαστικά εκφραστικά μέσα και μορφές με την προϋπόθεση ότι εντάσσουν την κινούμενη εικόνα.

 

Οι εργασίες αυτές συνοδεύονται από ένα θεωρητικό υποστηρικτικό κείμενο.

 

Επικοινωνία: myvou@uniwa.gr

Πάσχου Ηώ, Ακαδημαϊκός Υπότροφος

 

Ιστορία και αισθητική της φωτογραφίας / Καλλιτεχνική φωτογραφία

 

  • Σχέση αρχαιολογίας και φωτογραφίας, αρχαίο τοπίο και αστικός τόπος ως θέμα αναπαράστασης, μνημεία-μνήμη. Με κεντρικό άξονα τους προβληματισμούς που πηγάζουν από την απεικόνιση, την αισθητική και την τεχνική του φωτογραφικού μέσου, θα προσπαθησουμε να θεσουμε προβληματισμούς με στόχο την επανερμηνεία του αστικού τοπίου ως στοιχείου συλλογικότητας, τη σημασία της βιωματικής εμπειρίας του τόπου, τη δημιουργία ενός στοχαστικού επαναπροσδιορισμού της μνήμης και της αίσθησης του χώρου.

 

  • Με αφορμή το αντικείμενο: Φωτογραφικές εκδοχές. Η μετατροπή καθημερινών αντικειμένων μαζικής παραγωγής σε δομικά στοιχεία μιας σύνθεσης και η ανάδειξη της μορφής. Μέσα απο αυτή τη διαδικασία επιτυγχάνεται μια εικαστική διαφυγή απο την ρεαλιστική υπόσταση και η μεταμόρφωση του σε αντικείμενο τέχνης ή σε εικαστική εγκατάσταση.

 

  • Η έννοια της μνήμης σε σχέση με την αναμνηστική φωτογραφία ή τα φωτογραφικά αρχεία. Μεικτή τεχνική (αναλογική και ψηφιακή φωτογραφία).

 

Επικοινωνία: ipaschou@uniwa.gr

Δρ. Κάντας Βασίλειος, Ακαδημαϊκός Υπότροφος

 

Πεδία ειδίκευσης και ερευνητικού ενδιαφέροντος

 

Θεωρητικός της οπτικής επικοινωνίας, με ειδίκευση στην φιλοσοφία της αντίληψης & λειτουργίας της Φωτογραφικής εικόνας, με ερευνητικό ενδιαφέρον στη βιωματική φαινομενολογία (φιλοσοφία του υπόρρητου).

 

Υποστηρίζει φωτογραφικές εργασίες που διαπραγματεύονται σκηνοθεσία της ανθρώπινης φιγούρας,  ιδιοσυστασία του μέσου,  αλλά και άλλες πτυχές της φωτογραφικής πρακτικής που δίνουν έμφαση στην μεθοδική παρατήρηση του θέματος. Πειραματισμοί σε επίπεδο φόρμας και έρευνα του πεδίου στο οποίο αναφέρεται το Θέμα υπο διαπραγμάτευση, είναι στοιχεία ιδιαιτέρως ευπρόσδεκτα. Οι πτυχιακές εργασίες προς υποστήριξη ιδανικά θα περιέχουν θεωρητικό και πρακτικό μέρος σε δημιουργική, διαλεκτική, ανατροφοδοτούμενη  σχέση μεταξύ τους.

 

Επικοινωνία: vkantas@uniwa.gr

Πετρίδης Πάρης, Ακαδημαϊκος Υπότροφος

 

Θεωρία

Κοινωνικό ντοκουμέντο, αστικό και περιαστικό τοπίο, μεταμνήμη και φωτογραφία

 

Έρευνα

vernacular φωτογραφία, μνημεία και δημόσιος χώρος, το μη-αναπαραστάσιμο.

 

Επικοινωνία: ppetridis@uniwa.gr

Λάφη Μαρία, Ακαδημαϊκός Υπότροφος

 
  • Αφηγηματική ταινία μικρού μήκους, που συνοδεύεται από θεωρητική υποστήριξη

 

  • Ταινία τεκμηρίωσης (ντοκιμαντέρ) μικρού ή μεσαίου μήκους, που συνοδεύεται από θεωρητική υποστήριξη

 

  • Συγγραφή σεναρίου  Μεγάλου μήκους με ανάλυση της κλιμάκωσης της ιστορίας αιτιολογώντας τις επιλογές του συγγραφέα.

 

Επικοινωνία: mlafi@uniwa.gr