Δημοπούλου Σοφία

qode interactive strata
Υποψήφιος Διδάκτορας

Υποψήφιος Διδάκτορας

Ηλεκτρονική Αλληλογραφία

sdimopoulou@uniwa.gr

 

 

Σύντομο βιογραφικό σημείωμα

Η Σοφία Δημοπούλου διαθέτει ακαδημαϊκή και επαγγελματική εμπειρία στους τομείς της φωτογραφίας, της επικοινωνίας και του μάρκετινγκ.

Έχει ολοκληρώσει Μεταπτυχιακό στην Οπτική Επικοινωνία από το Manchester Metropolitan University, με εστίαση στην απεικόνιση της πολυπολιτισμικότητας μέσω της φωτογραφίας και της εγκατάστασης. Επίσης, είναι κάτοχος δύο πτυχίων: το πρώτο στην Επιχειρησιακή Έρευνα και Μάρκετινγκ από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το δεύτερο στη Φωτογραφία και τα Οπτικοακουστικά Μέσα από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, όπου ολοκλήρωσε τη διπλωματική της εργασία με θέμα «Το Δυτικό Βλέμμα στο Αστικό Τοπίο».

Η επαγγελματική της δραστηριότητα (@BlueShutterGirl) εστιάζεται στην αποτύπωση στιγμών που αναδεικνύουν την ανθρώπινη παρουσία και την καθημερινή ζωή. Το ελληνικό πολιτιστικό της υπόβαθρο αποτελεί βασικό στοιχείο της καλλιτεχνικής της προσέγγισης, εμπλουτισμένο από τη γνώση επτά γλωσσών (Ελληνικά, Αγγλικά, Γερμανικά, Ισπανικά, Πορτογαλικά, Ιαπωνικά και Γαλλικά). Αυτή η πολυγλωσσική ικανότητα ενισχύει την κατανόησή της για τη διαφορετικότητα και τις πολιτισμικές αποχρώσεις, επιτρέποντάς της να διερευνά την ποικιλομορφία της ανθρώπινης εμπειρίας σε διαφορετικά περιβάλλοντα. Μέσα από τη δουλειά της, επιδιώκει να αναδείξει τον άνθρωπο και τις απλές στιγμές, τονίζοντας την αξία της ανθρώπινης ύπαρξης μέσα στο περιβάλλον. Έχει συμμετάσχει σε διάφορες φωτογραφικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, στις οποίες η δουλειά της αντλεί έμπνευση από τις ίδιες της τις έρευνες στην οπτική γλώσσα της φωτογραφίας.

“Ξεκίνησα ένα διδακτορικό και ανακάλυψα ότι επίσης η έρευνα μπορεί να είναι ένα πολύ δημιουργικό έργο. Η ανακάλυψη νέων και όμορφων τοπίων στο πεδίο της γνώσης ήταν κι αυτή εξίσου συναρπαστική.” – Albert Fert

Περίληψη διδακτορικής διατριβής

Η προτεινόμενη διδακτορική διατριβή εξετάζει τη φωτογραφία πορτρέτου ως μέσο αναπαράστασης της κοινωνικής ταυτότητας στην Ελλάδα κατά την περίοδο 1975-2005, μιας περιόδου με σημαντικές κοινωνικές και πολιτικές αλλαγές. Το πεδίο μελέτης είναι το φωτογραφικό ντοκουμέντο, με έμφαση στη χρήση της φωτογραφίας πορτρέτου ως εργαλείου καταγραφής και ερμηνείας κοινωνικών δομών. Στο πλαίσιο αυτό, η έρευνα εστιάζει στη Νέα Ελληνική Φωτογραφία, μια καλλιτεχνική προσέγγιση που αναδεικνύει νέες αισθητικές και θεματικές προσεγγίσεις, με το φωτογραφικό πορτρέτο να λειτουργεί ως εργαλείο αναπαράστασης και διαμόρφωσης κοινωνικών αντιλήψεων.

Ο κεντρικός στόχος της διατριβής είναι η ανάγνωση των κοινωνικών ταυτοτήτων μέσω της φωτογραφίας πορτρέτου στην ελληνική επικράτεια. Η μελέτη εξετάζει τις

τεχνικές επιλογές, τους συμβολισμούς και τους φωτογραφικούς κώδικες που χρησιμοποιούνται για την αποτύπωση κοινωνικών και πολιτισμικών νοημάτων. Παράλληλα, αναλύει τις σχέσεις εξουσίας μεταξύ δημιουργού, φωτογραφιζόμενου και θεατή, καθώς και τη συμβολή του θεατή στην ερμηνεία της εικόνας.

Η διατριβή διερευνά πώς η φωτογραφία, ενώ φέρει την ιδιότητα του τεκμηρίου της πραγματικότητας, ταυτόχρονα διαμεσολαβεί και ανακατασκευάζει νοήματα μέσα σε συγκεκριμένα κοινωνικά και πολιτισμικά πλαίσια. Σύμφωνα με τον David Bate, το πορτρέτο συνδυάζει στοιχεία όπως το πρόσωπο, η πόζα, ο ρουχισμός και το φόντο για να δημιουργήσει ένα πολυδιάστατο σύνολο που αποτυπώνει την κοινωνική ταυτότητα και θέση του εικονιζόμενου, ενώ ο Stuart Hall υπογραμμίζει πώς η αναπαράσταση συμβάλλει ενεργά στη δημιουργία και αναπαραγωγή ταυτοτήτων.

Η μεθοδολογία περιλαμβάνει την ανάλυση σύνθεσης, τη σημειολογία και την ανάλυση λόγου, προσφέροντας μια πολυδιάστατη προσέγγιση στη μελέτη των πορτρέτων. Στα προσδοκώμενα αποτελέσματα περιλαμβάνεται η διαμόρφωση κοινωνικών τυπολογιών που θα επιτρέψουν την κατηγοριοποίηση των πορτρέτων και την ανάπτυξη ενός πλαισίου ανάλυσης της κοινωνικής ταυτότητας μέσω της φωτογραφίας. Τελική φιλοδοξία είναι να αποτελέσει ένα ακόμη βήμα για την κατανόηση της σχέσης ανάμεσα στη φωτογραφική απεικόνιση και την κοινωνική πραγματικότητα, συγκεντρώνοντας τις φωτογραφικές οπτικές της ελληνικής κοινωνίας της εν λόγω περιόδου.