ΔΟΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ

Κωδικός Μαθήματος:

Π-8050

Semester:

H' Εξάμηνο

Κατηγορία:

Misc ( ΜΕ )

Ώρες:

2

Μονάδες ECTS:

5

Καθηγητές Μαθήματος

 

Μαθησιακά Αποτελέσματα

  • Δυνατότητα προσέγγισης και ανάλυσης της φωτογραφικής εικόνας ως ψυχολογικού οργάνου ερμηνείας της πραγματικότητας και του εαυτού
  • Να γνωρίσουν οι φοιτητές τη ψυχολογική-ψυχαναλυτική διάσταση της φωτογραφίας ως σημαίνοντος ενός συμβολικού συστήματος λόγου και εφαρμογή των γνώσεων αυτών σε επιστημονικά πεδία όπως ψυχοπαθολογία, σχέση της εφηβικής εικόνας με τον εαυτό, με την εγκληματολογία, κ.λπ.
  • Αξιοποίηση των γνώσεων της ψυχολογίας για έρευνα και ανάλυση, για κατανόηση της εξέλιξης των κινημάτων της τέχνης 
  • Η δυνατότητα προσέγγισης της φωτογραφίας ως ερμηνευτικού καθρέφτη του κοινωνικού συμπτώματος

 

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών 
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις  
  • Αυτόνομη εργασία 
  • Ομαδική εργασία 
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον 
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον 
  • Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον 
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου 
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής 
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

 

Περίγραμμα

  • Ανάλυση των συνιστωσών της λακανικής τοπολογίας και εφαρμογή στον χώρο της φωτογραφίας
  • Δομική ανάλυση του νοήματος της φωτογραφίας ως σημαίνοντος
  • Η ψυχολογία του φωτογράφου και του καλλιτέχνη και το νόημα της κριτικής
  • Η φωτογραφία ως βιωμένη εμπειρία του βλέμματος και της ύπαρξης ενός σώματος στον κόσμο
  • Εισαγωγή στην ψυχοπαθολογία της εικόνας
  • Ο ναρκισσισμός ως συντακτικό της φωτογραφίας
  • Η δυναμική της ενοχής και του χρόνου ως συνιστωσών της φωτογραφίας
  • Οι έννοιες της απώλειας και του πένθους στη συγκρότηση της εικόνας
  • Η έννοια του κενού ως δομική προϋπόθεση της εικόνας
  • Η έννοια της υποκειμενικότητας και η συμβολή της στην εφεύρεση της φωτογραφίας
  • Η φωτογραφία ως δομική ανάδυση στο ρεύμα του Ρομαντισμού και παράλληλες ιστορικές συνθήκες
  • Η φωτογραφία ως υπέρβαση της πραγματικότητας και η επιρροή που δέχτηκε από τα ρεύματα του Ρομαντισμού
  • Η δομική περιπέτεια της φωτογραφικής εικόνας το τελευταίο μισό του 20ου αιώνα και η εμπλοκή της στον Μεταμοντερνισμό.
  • Ψυχαναλυτική θεώρηση του σώματος στη φωτογραφία επί της βάσης 5 χαρακτηριστικών περιπτώσεων: Molinier, Witkin, Arbus, Serrano, Sherman
  • Η εμπλοκή της φωτογραφίας στον αναστοχασμό του «υψηλού» και του «ωραίου» στην μετα-Lyotard εποχή
  • Δομική ανάλυση της περιρρέουσας πραγματικότητας ως φωτογραφίας
  • Δυναμική της κινούμενης εικόνας (φαντασίωση, όνειρο, video, κινηματογράφος)
  • Ο Wittgenstein και η έννοια του «δείχνεται»
  • Ψυχιατρικές προσεγγίσεις της δομής της φωτογραφίας ως θεραπείας: φωτοθεραπεία 

 

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • ΑΝΤΟΡΝΟ Θ., Αισθητικήθεωρία, Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2000
  • ΑΡΝΧΑΪΜ Ρ., Τέχνη και οπτική αντίληψη, Θεμέλιο, Αθήνα 1999
  • ΓΚΟΥΝΤΜΑΝ Ν., Γλώσσες της τέχνης, Εκκρεμές, Αθήνα 2005
  • ΚΑΓΓΕΛΑΡΗΣ Φ., Το βλέμμα και το είναι στην ψύχωση, Άγκυρα, Αθήνα 2015
  • ΚΑΓΓΕΛΑΡΗΣ Φ., Το πράγμα η λέξη και ο κόσμος, Αρμός, Αθήνα 2017
  • ΚΑΓΓΕΛΑΡΗΣ Φ., Homo Photographicus, Ροπή, Θεσσαλονίκη 2016
  • ΚΑΝΤ Ι., Κριτική της κριτικής δύναμης, Ιδεόγραμμα, Αθήνα 2002
  • ΜΕΡΛΩ ΠΟΝΤΥ Μ., Φαινομενολογία της αντίληψης, Νήσος, Αθήνα 2016
  • ΜΠΕΝΓΙΑΜΙΝ Β.,Το έργο τέχνης στην εποχή της τεχνολογικής του αναπαραγωγιμότητας, Επέκεινα, Αθήνα 2013
  • ΝΤΑΝΤΟ Α, Η μεταμόρφωση του κοινότοπου, Μεταίχμιο, Αθήνα 2000
  • ΤΖΕΙΜΣΟΝ Φ., Το μεταμοντέρνο, Νεφέλη, Αθήνα 1999
  • ΦΟΥΛΕΡ Π., Τέχνη και ψυχανάλυση, Νεφέλη, Αθήνα 1988
  • ΧΑΪΝΤΕΓΚΕΡ Μ., Η προέλευση του έργου τέχνης, Δωδώνη, Αθήνα 1986
  • ΧΕΓΚΕΛ ΓΚ., Αισθητική, Νομική Βιβλιοθήκη, Αθήνα 2009

 

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  • ΑΛΗΤΗΕΙΑ
  • ΦΙΛΟΣΟΦΕΙΝ
  • FORT-DA
  • Η ΨΥΧΑΝΑΛΥΣΗ