ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΔΟΚΙΜΙΟ

Κωδικός Μαθήματος:

Π-5040

Semester:

Ε' Εξάμηνο

Κατηγορία:

Misc ( ΜΕ )

Ώρες:

4

Μονάδες ECTS:

5

Καθηγητές Μαθήματος

 

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν και να εφαρμόσουν οι φοιτητές την έννοια της φωτογραφικής αφήγησης. Κατά την διάρκεια του εξαμήνου θα αποκτήσουν εκείνες τις δεξιότητες που θα τους επιτρέψουν, μέσω ενός μικρού αριθμού φωτογραφιών, να εκφράσουν προσωπική άποψη, για τον σύγχρονο κόσμο στον οποίο ζουν.

 

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

 

Περίγραμμα

Θεωρία

Η προϊστορία του φωτογραφικού ρεπορτάζ και η εξέλιξή του μέχρι την περίοδο του μεσοπολέμου, το φωτορεπορτάζ στα χρόνια του μεσοπολέμου, η εξέλιξη του φωτορεπορτάζ, το φωτορεπορτάζ μέσα από την ματιά καταξιωμένων δημιουργών, φωτογράφοι ειδήσεων, φωτογράφοι ντοκουμέντων. Είδη φωτορεπορτάζ, πολιτικό, κοινοβουλευτικό,οικονομικό, ελεύθερο, δικαστικό. 

Σκηνοθετημένες φωτογραφιες στον τύπο, διεθνή πρακτορεία ειδήσεων, το πολεμικό φωτορεπορτάζ, το φωτορεπορτάζ μέσα από τη ματιά καταξιωμένων δημιουργών όπως Eugene Smith, Robert Frank, Garry Winogrand, Josef Koudelka, Sabastiao  Salgado, Bruce Davidson, August Sander, Alexander Rodcenko, και άλλοι. Διεθνή πρακτορεία ειδήσεων και φωτοθήκες. Εργαστηριακό μέρος: Απλές και σύντομες φωτογραφικές ασκήσεις που έχουν σαν κεντρική ιδέα την έννοια της αφήγησης μέσα απο την δισδιάστατη απεικόνιση. Θα ερευνηθούν εφαρμογές σχετικά με την φωτογραφία και επικαιρότητα, φωτογραφία στιγμής (στιγμιότυπο), φωτογραφία δρόμου, η αφήγηση χρονικά, ο χώρος στην δισδιάστατη εικόνα.

 

Εργαστήριο

Στο εργαστήριο θα έχει ασκήσεις πράξης εβδομαδιαίας ή 15ήμερης διάρκειας, ανάλογα με τον βαθμό δυσκολίας της άσκησης. Θα γίνεται κριτική, με αναφορές σε σύγχρονους φωτογράφους και εργασίες, θα εντοπίζονται αδυναμίες αλλά και θα στηρίζονται πρωτότυπες και δημιουργικές πρωτοβουλίες. Στα τελευταία 2 μαθήματα θα επιχειρείται μια ανασκόπηση των εργασιών του εξαμήνου.

 

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Βλασσά Γρηγόρη , To χρονικό της Ελληνικής Φωτογραφίας,< 1940-1981>, Αθήνα ,εκδόσεις Photo ImagingGroup, 2009.
  • Βλασσά Γρηγόρη, Επάγγελμα Φωτορεπόρτερ, Αθήνα, εκδόσεις Photo Imaging Group, 2002.
  • Βλασσά Γρηγόρη, Όψεις του Ελληνικού Πολιτισμού, Αθήνα, εκδόσεις Photo Imaging Group,2012
  • Βλασσά Γρηγόρη, Όπου υπάρχει φως, Αθήνα, εκδόσεις Photo Imaging Group, 2011.
  • Στεφανή Εύα ,10 κείμενα για το ντοκιμαντέρ ,Αθήνα, εκδόσεις Πατάκη, 2007
  • Freund Gisele, Φωτογραφία & κοινωνία, Αθήνα, εκδόσεις Φωτογράφος
  • Δούσης-Ρασιάς Νίκος , Οι διαδρομές της ψυχής μου, Μαρούσι, εκδόσεις Μύρτος, 2006
  • Μπάρτ Ρολάν ,Ο φωτεινός Θάλαμος, Αθήνα, εκδόσεις ΡΆΠΠΑ 1984.
  • Sontag Susan, Περί Φωτογραφίας, Αθήνα, εκδόσεις Φωτογράφος , 1993
  • Σαρρηκώστας Αριστοτέλης, Αναμνήσεις ενός Έλληνα Φωτορεπόρτερ, εκδόσεις Ποταμός 2006
  • Arnheim Rudolf,Τέχνη και οπτική αντίληψη, Αθήνα, εκδόσεις Θεμέλιο, 2005
  • Γραμματικάκης Γιώργος, Η αυτοβιογραφία του Φωτός, Ηράκλειο Κρήτης ,Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2005
  • Πασχαλίδης Γρηγόρης,Τα νοήματα της φωτογραφίας, Θεσσαλονίκη,University studio press, 2012
  • Τσατσούλης Δημήτρης, Η γλώσσα της εικόνας, Αθήνα ,Ελληνικά Γράμματα, 2012
  • Χριστοδουλίδης Ανδρέας, Διεθνή και Εθνικά Πρακτορεία Ειδήσεων, Αθήνα, έκδοση αθηναϊκού πρακτορείου Ειδήσεων,2009