
Σύντοµο Βιογραφικό Σηµείωµα
Ο Κωνσταντίνος-Σοφοκλής Κωνσταντίνου (γ. 1990) είναι φωτογράφος, κινηµατογραφιστής και εικαστικός µε έδρα την Κύπρο. Η διεπιστηµονική του πρακτική εκτείνεται στη φωτογραφία, την κινούµενη εικόνα, την εγκατάσταση, το αρχείο και τον ήχο, µε θεµατικούς άξονες τη µνήµη, την τοπιογραφία και την πολιτισµική ταυτότητα. Είναι υποψήφιος διδάκτορας στο Πανεπιστήµιο Δυτικής Αττικής µε θέµα: «Αναζητώντας την κυπριακότητα µέσα από τη φωτογραφία τοπίου: Μυθολογίες και Αντι-µυθολογίες».
Διαθέτει Μεταπτυχιακό Δίπλωµα Ειδίκευσης στην Παραγωγή Βίντεο, Οπτικοακουστικά Μέσα και Κινούµενα Γραφικά (ΠΑΔΑ), ενώ είναι απόφοιτος του Τµήµατος Φωτογραφίας και Οπτικοακουστικών Τεχνών του Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύµατος Αθηνών. Στο πλαίσιο του προγράµµατος Erasmus σπούδασε αναλογική φωτογραφία, γλυπτική και εγκαταστάσεις στο Mimar Sinan Fine Arts University της Κωνσταντινούπολης. Το 2018 πραγµατοποίησε την πρακτική του στο Εθνικό Πανεπιστήµιο Καλών Τεχνών του Βουκουρεστίου, ως instructor leader δίπλα στην καθηγήτρια Dr. Roxana Trestioreanu, εστιάζοντας στη διδασκαλία φωτογραφίας σε περιβάλλον εργαστηρίου.
Έχει διακριθεί µε το 1ο Βραβείο Νέων Ελλήνων Φωτογράφων (Κύθηρα, 2017), το Juror of Merit Award του Grand Prix de la Découverte (Παρίσι, 2013), καθώς και µε κρατικές υποτροφίες από τα Ιδρύµατα Κρατικών Υποτροφιών Κύπρου και Ελλάδας.
Διδάσκει φωτογραφία, βασικές αρχές κινηµατογράφου και βιντεοτέχνης στο The Cyprus Academy of Art και είναι Eιδικός Eπιστήµονας στο Τµήµα Πολυµέσων και Γραφικών Τεχνών του Τεχνολογικού Πανεπιστηµίου Κύπρου, διδάσκοντας φωτογραφία. Έχει συµµετάσχει σε
καλλιτεχνικά και ερευνητικά προγράµµατα στην Ευρώπη, την Ινδία και τη Μέση Ανατολή, ενώ έργα του έχουν παρουσιαστεί σε µουσεία και φεστιβάλ στην Κύπρο, την Ελλάδα, τη Γαλλία, την Ιταλία, τις ΗΠΑ και αλλού.
Είναι ιδρυτής του Κυπριακού Κέντρου Φωτογραφίας, ενός κόµβου αφιερωµένου στην παραγωγή, την έρευνα και τη θεωρητική µελέτη της κυπριακής φωτογραφικής ταυτότητας, µε ιδιαίτερη έµφαση στη συλλογή φωτογραφικού υλικού και φωτογραφικών βιβλίων. Από το 2024 είναι µέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής του International Association of Photography & Theory (IAPT).
Περίληψη Διδακτορικής Διατριβής
Τίτλος: Αναζητώντας την «κυπριακότητα» µέσα από τη φωτογραφία τοπίου: Μυθολογίες και Αντιµυθολογίες
Η παρούσα διατριβή διερευνά τη φωτογραφική αναπαράσταση του κυπριακού τοπίου, µε στόχο την ανάδειξη της φωτογραφίας τοπίου ως αφηγηµατικού µέσου και ως φορέα πολιτισµικής µνήµης και ταυτότητας. Η έρευνα εστιάζει σε πρώτο στάδιο στην ύστερη Οθωµανική περίοδο (1839–1878), οριοθετηµένη από την ανακάλυψη της φωτογραφίας µέχρι την παραχώρηση της Κύπρου στη Βρετανική Αυτοκρατορία, µε ενδεχόµενη επέκταση στην Αγγλοκρατία (µέχρι το 1960), αν αυτό υπαγορευθεί από τη φύση των φωτογραφικών ευρηµάτων.
Η µελέτη επικεντρώνεται σε φωτογραφικά τεκµήρια που προέρχονται κυρίως από περιηγητές, αλλά και σε παραγωγές µεταγενέστερων περιόδων, τόσο καλλιτεχνικού όσο και θεσµικού χαρακτήρα, διερευνώντας τον τρόπο µε τον οποίο το κυπριακό τοπίο έχει απεικονιστεί, ερµηνευτεί, και τελικά εργαλειοποιηθεί. Στο πλαίσιο αυτό, εξετάζεται η συµβολή της φωτογραφίας τοπίου στην κατασκευή ή αποδόµηση εθνικών αφηγήσεων, αλλά και η σχέση της µε την έννοια της «κυπριακότητας» ως ιστορικά και πολιτικά προσδιορισµένης ταυτότητας.
Η µεθοδολογία βασίζεται στην ανάλυση πρωτογενούς υλικού από δηµόσια και ιδιωτικά αρχεία και αναπτύσσεται σε τρία επίπεδα: α) χρονολογική ταξινόµηση, β) θεµατική/εικονογραφική κατηγοριοποίηση, και γ) σηµειολογική προσέγγιση επιλεγµένων φωτογραφικών παραδειγµάτων. Στόχος είναι η ανασύσταση αφηγήσεων, ενίοτε παραµεληµένων ή αµφισβητούµενων, που αποτυπώνουν τις πολλαπλές όψεις του κυπριακού τοπίου και της αναπαράστασής του.
Ιδιαίτερη έµφαση δίδεται στη φωτογραφία ως πεδίο αναπαραγωγής στερεοτύπων και σύµβολα µνήµης, καθώς και στον ρόλο της «επαναφωτογράφησης» και της εκ νέου ερµηνείας του τοπίου στη σύγχρονη συλλογική συνείδηση. Η έρευνα αποσκοπεί στη θεωρητική και αρχειακή τεκµηρίωση της φωτογραφικής παραγωγής στην Κύπρο, και στη χαρτογράφηση της συµβολής της φωτογραφίας τοπίου στη διαµόρφωση της πολιτισµικής ταυτότητας του τόπου.
Λέξεις κλειδιά: Φωτογραφία, Τοπίο, Κύπρος, Μύθος, Πραγµατικότητα